domingo, 16 de diciembre de 2012

Taller Webquest (Part I)


Benvinguts!

Una vegada acabat el darrer taller ara toca aprendre un nou programa i en conseqüència una nova eina pedagògica.  Avui us parlaré sobre la Webquest.

Avui en dia, hi ha molts de centres que l’empren com un recurs més a les aules. Aquesta eina didàctica consisteix en proposar uns continguts, objectius i competències de manera atractiva per a l’infant,  partint d’unes orientacions i activitats a la plataforma digital. 

 Personalment ja havia elaborat una, però amb poques referències, és a dir, vàrem fer una webquest de biologia d’estructura bàsica. En conseqüència, aquesta experiència m’ha servit per aprofundir i comprendre l’estructura d’aquesta eina millor. També el fet d’haver-me fet càrrec del rol de coordinadora de la webquest, ha fet que li dediqui moltes hores i estudi a fons els aspectes a tenir en compte perquè sigui una bona webquest. La veritat és que a simple vista no sembla que hagi tanta feina però per fer una ben feta requereix moltes hores i paciència.

En primer lloc, cal  tenir en compte que el meu grup i jo hem triat fer una webquest sobre musicals i contes. Per aprofundir, en aquesta temàtica hem optat per fer-ho sobre “El Mac d’Oz” i així treballar transversalment a través de les TICS, les cinc habilitats de l’anglès i la música. 

Aquesta eina educativa, com ja sabeu, forma part d’un projecte global, en la qual tenim com a objectiu general fomentar el ús de les TICS als centres educatius. Per aquest motiu, mostrem diferents eines al llarg del projecte per a què poc a poc es vagi introduint a les aules del centre. 

Part organitzativa

Tenint de referent el document que ens va oferir la professora Teodora de la Osa, que era una webquest explicativa, vàrem decidir posar els següents apartats: 
1. Introducció, 2.Activitats i tasques,  3.Recursos, 4. Avaluació, 5.Conclusió, 6. Guia didàctica, 7. Crèdits, 8.Final de la història.

Després vàrem establir els continguts i objectius de cada apartat com detallaré a continuació:

A la introducció, ens va semblar bé presentar al nostre protagonista de la història, en Totó, el ca que acompanya sempre a na Dorothy en la seva aventura a ciutat Esmeralda. A més, vàrem decidir presentar la trama del fil conductor de manera motivant per al infant. En aquest cas, hem plantejat que na Dorothy a de passar unes activitats molts divertides per poder tornar a casa seva, però que tota sola no pot, per tant necessita l’ajuda del nostre alumnat per poder fer-ho.

A l’apartat d’activitats i tasques, ens hem centrat en presentar a un personatge complementari per a cada habilitat. Si recordeu, he explicat a dalt que treballaríem les cinc habilitats de la llengua anglesa (Grammar and vocabulari, reading, listening, writting i speaking). Per tant, hem introduït un personatge motivador en cada apartat per a que als nins i nines es sentin agust i passin a tenir un rol més actiu. També hem afegit un apartat en la qual anticipi la habilitat i activitats que faran posteriorment. 
Després hem fraccionat en subwebs  la part d’ Activitats i tasques, dividint-lo en Activitat 1 (Grammar), activitat 2 (listening)... En la qual, a cada apartat  hem especificat detalladament les tasques que hem fet. 

A continuació ve l’apartat de recursos, aquí ens hem proposat oferir els recursos necessaris per a que el nostre alumnat tingui suport per fer les activitat i/o ampliar els seus coneixements.  Aquí hem seguit referents segurs, és a dir, webs que tinguem clar que ofereix recursos fiables i destinats al públic al que va dirigit la nostra webquest (3er cicle de primària).

En el següent apartat ens trobem l’avaluació, aquest apartat va dirigit només als nins i nines, ja que ofereix rúbriques d’avaluació de cadascuna de les habilitats treballades.

A la conclusió hem resumit la finalitat d’aquesta webquest i els plantejaments que hem tingut presents per fer-ho. Aquest apartat ho copiaré de la webQuest, ja que està molt bé descrit.

Aquesta webQuest ofereix continguts i informació sobre la temàtica els contes i musicals fent ús transversal de la història de El Mag d’Oz.

És a dir, hem aprés vocabulari i gramàtica que s’empra normalment a contes i musicals, a més d’aprendre a interpretar i reflexionar sobre les històries amb la comunicació escrita. Per una altra banda, hem aprés apronunciar i a valorar els continguts i els seus formats a través de lacomprensió auditiva. Has desenvolupat recursos i perfeccionat habilitats orals per transmetre les vostres opinions i punts de vista i finalment,interpretar i representar els textos escrits de manera pròpia i objectiva.
També has desenvolupat estratègies d’investigació i recerca a través de la exploració de pàgines webs, triant la informació rellevant i resolvent preguntes plantejades aquí. 
Finalment, un apartat molt rellevant és l'aprenentatge a través de les vostres vivències del treball cooperatiu entre companys. En la qual, heu compartit i aprés nova informació gràcies a les aportacions de cadascun dels membres del grup.
Esperem que us hagi agradat!
No oblideu que moltes coses bones es troben al llarg del camí, no tan sols en el destí. La història de na Dorothy és un bon exemple d'això.

A continuació li segueix la Guia didàctica, en la qual, oferim als docents que vulguin fer ús d’aquest, totes les explicacions a tenir en compte. Per aquest motiu, la nostra guia didàctica ofereix una explicació molt específica de cada apartat des de la fitxa tècnica, a criteris d’avaluació i avaluacions per al docent on veura taules d’autoavaluació de la seva aplicació i de la mateixa webquest. A més dels recursos i la seva aplicació.

Tot seguit ens trobem l’apartat de Crèdits, en aquest apartat citem els autors que ho han fet (és a dir, nosaltres), els recursos que hem emprat per fer la WebQuest i referències a l’assignatura on hem desenvolupat aquesta eina educativa. 

Finalment, hem afegit un apartat anomenat Final de la història, en la que posem punt i final al fil conductor de la història, és a dir, a l’aventura que hem treballat per a que na Dorothy arribi a casa seva. No obstant això, hem agraït la participació i esforç dels alumnes per fer-lo.  Aconsellant que tinguin present els valors treballats a la història i WebQuest. 

Part tècnica

Aquí aprofitaré per aprofundir en els àmbits més tècnics d’aquest taller. Per fer aquesta WebQuest hem emprat el programa gratuït de google. És a dir, Google Sites, un programa que només té un requisit, tenir compte gmail per poder-ho emprar. 

Una vegada que hi entrés i tantejar aquest recurs, m’he trobat amb molts problemes ja que ofereix un format un tant antiquat i dificultós.  Jo crec que és de la mateixa estructura que li han donat al programa, de la senzillesa que té tan extremada, és incomplet i dificultós emprar-ho per fer una bona feina.

Des de la meva experiència puc dir que m’ha costat molt fer front als dubtes i problemes que m’han sorgit i dels meus companys. Per solucionar-ho li he hagut de dedicar-li moltes hores de feina i investigació , provant de diferents formes i fent proves a altre WebQuest que he hagut de fer per experimentar i no malfer el treball definitiu.

Els principals problemes que m’han sorgit són problemes per penjar Gifs, que com ja he comentat al meu grup, si es penja a partir de la direcció URL no crea cap problema, en canvi si es fa per copiar i aferrar o penjar-lo des de un document propi pot presentar problemes i penjar-te el gif però sense cap moviment. 

 Per una banda, no hem trobat cap suport de suport d’estructuració textual, és a dir, les opcions de sangria, interlineat i marges no està disponible.  Ja que molts pics hem penjat textos que hem elaborat en altres plataformes (la gran majoria en word) i els hem copiat a la WebQuest i ens a desestructurat el format original.  A més, de dificultar-nos la seva solució ja que no té en la barra d’eines o opcions cap que ens permiti configurar les errades.

Per altra banda, hem comprovat que l’aferrar taules o rúbriques d’altres plataformes altera el format i continguts d’aquest, per exemple a una activitat del reading havia una taula plena d’imatges de personatges, al penjar-los hem hagut de tornar a posar-los de nou ja que no ens apareixia la taula moguda i sense cap imatge. 

Per posar la imatge de títol també vàrem tenir problemes ja que al principi no ens deixava llevar el títol escrit de la WebQuest i col•locar la imatge de manera centrada i adaptada al tamany que volíem.  Al final vàrem adaptar la imatge al tamany que voliem que quedés a la part superior de la WebQuest i per llevar el títol i col•locar la imatge de manera centrada dins les opcions  vàrem trobar uns apartats que ho modificaven.

En conclusió, si no es fa directament els continguts en la plataforma WebQuest presenta bastants problemes.

Amb aquesta conclusió acab aquesta actualització.

Salutacions!

No hay comentarios:

Publicar un comentario