jueves, 18 de octubre de 2012

Webs per crear material didàctic



Hola!

Avui faré una reflexió sobre la darrera sessió pràctica de la setmana passada sobre pàgines web que et permeten crear eines de treball dins l’aula. Les recomanacions que ens varen fer varen ser dels programes: Ardora y Educaplay

Cal dir, que la web Ardora tal vegada sigui un poc més complexa que educaplay, per aquest motiu em centraré en explicar el programa Educaplay, ja que qualsevol usuari amb el nivell que tengui el pot emprar.
L’Educaplay és un programa web gratuït, en el qual només necessites registrar-te per poder accedir a les seves aplicacions. 
Una vegada registrat t’ofereix diverses opcions, des de veure treballs d’altres persones que han utilitzat aquest programa, fins tutorials de com emprar la web per crear les teves pròpies activitats.
Referit a l’apartat de crear el teu propi material, abans de crear-lo t’has de plantejar quin tipus de tasca vols fer? A més, dels objectius i continguts que t’interessen que els nins assoleixin? O quina activitat pot ser més efectiva?

Una vegada es té clar, Educaplay t’ofereix les  següents activitats:

  • -          Mapa interactiu:   tracta de penjar una imatge i treballar a partir de preguntes i clicar on correspongui. Una altra opció és plantejar preguntes i que l’ infant t’escrigui la resposta en el lloc senyalat de la imatge.
  • -      Completar: Consisteix en penjar un text sobre un tema que ens interessi treballar i li llevem paraules o frases per a que  l’alumne/a completi ,l’alumnat  tindrà ajuda davall del text ja que tendrà ses paraules que necessita col·locar als espais per completar-ho.
  • -          Diàleg: aquesta activitat tracta de treballar la interpretació i comprensió visual i auditiva a partir d’un diàleg que hagis creat. Es pot fer per els mitjans auditius (gravant la veu) i seguir-ho també visualment amb un text escrit.
  • -          Ordenar lletres o paraules: Consisteix en col·locar les lletres o paraules  que t’ofereix l’activitat en ordre, tenint en compte les pistes d’ajuda complementària que ofereix la mateixa, pot ser amb imatges o definicions escrites.
  • -          Relacionar: es planteja una pregunta, o concepte i tu has de escollir aquelles opcions que s’adaptin al que s’ha demanat.
  • -          Test: es plantegen preguntes (poden ser  sonores o visuals, per escrit) i respondre a la qüestió, la resposta pot ser única o múltiple i alhora tenir el suport d’imatges complementaries.  Normalment serveix per fer activitats tancades.
  • -          Endevinalles: com ja coneixeu aquesta activitat consisteix en esbrinar a partir de les pistes que t’ofereixen de què es tracta el concepte o imatge demanada.  Les pistes poden ser textuals, pictòriques o auditives (totes degenerades).
  • -          Crucigrames: són un tipus d’activitat en la qual es cerca que a partir de pistes o definicions, la persona que ho fa, escrigui la paraula corresponent en l’espai indicat.
  • -          Dictat:  consisteix en escriure un text a partir d’una seqüència d’àudio, sense cap errada ortogràfica, textual ni sintàctica.
  • -          Sopa de lletres: aquesta tasca consisteix en distingir dins un quadre ple de lletres, en la qual, la gran majoria estan col·locades al atzar, trobar les paraules que t’indiquen a baix del quadre. 
  • -          Col·lecció :  en aquesta activitat la tasca pot ser seqüencial o lliure segons el disseny previ del autor, en la qual, dins la col·lecció hi ha diverses activitats sobre una temàtica determinada. Exemple els nombres: hi trobem enumera, operacions, problemes...

Finalment tries l’activitat i la vas caracteritzant segons els teus propòsits.

Proposta EDUCAPLAY pròpia

Per la meva part, per poder-vos orientar prèviament he hagut d’experimentar i aprendre com funciona aquesta web. No obstant això, us vull  mostrar la meva activitat.

Com el meu objectiu era a partir de la música treballar l’anglès i les TICS, he pensat que l’activitat que millor s’adaptava a tots els meus requisits era el mapa interactiu, i m’he decidit per ampliar el vocabulari en la llengua anglesa, partint dels mitjans tecnològics.

D’aquesta manera he creat l’activitat que es diu: Symphony Orchesta, en la qual, he penjat una imatge d’una orquestra simfònica i els seus instruments, i a partir de preguntes vull aconseguir que l’alumne relacioni la paraula en anglès del instrument amb la seva imatge.  He decidit donar quatre possibilitats per encertat ja que el meu objectiu és que ho facin nins de primària (sobretot de 2on o tercer cicle), i així ampliar el seu vocabulari musical amb referents visuals significatius.

El sistema és un poc mecànic, ja que només ha de clicar en una de les opcions disponibles, però com a activitat introductòria d’un tema crec que la seva senzillesa és adient per aquest tipus de tasca.
La direcció on podeu trobar la meva creació és a:


Avaluació sobre Educaplay

Des de el meu punt de vista, crec que és una eina molt útil, ja que serveix per crear material didàctic segons les necessitats del mestre o centre que els crea. Pens que el seu sistema d’elaboració i suport tutorial fa que qualsevol membre de la comunitat educativa el pugui emprar sense requisits teòrics de les TICS, ja que és un sistema senzill i bastant mecànic.
Tot i això, pens que no s’ha d’abusar amb l’ús excessiu d’aquesta eina ja que l’alumnat pot arribar-se a avorrir per l’estructura repetitiva d’aquest programa. Per això, convé alternar activitats d’Educaplay amb Ardora, Jclic entre altres.
No obstant això, per començar a començar a dissenyar tasques educatives crec que és una eina gradual, senzilla i a la disposició de tots. Per aquest motiu, animo a tots els mestres que vegeu aquest blog a que l’empreu i l’introdugueu dins la vostra dinàmica de classe, sobretot a les aules on teniu pissarres digitals i portàtils.

Salutacions!

No hay comentarios:

Publicar un comentario